انجمن حامیان فرهنگ قرض‌الحسنه و کارآفرینی اجتماعی

«انجمن حامیان فرهنگ قرض‌الحسنه و کارآفرینی اجتماعی» که با عنوان نمادین «نهاد مردمی رسالت» شناخته می‏شود، یک زیست بوم اقتصاد-اجتماعی مردمی است که در آن، قریب به 10 میلیون عضو، اعم از راهبران اجتماعی، آحاد جامعه (در قالب کانون‌های همیاری اجتماعی، هسته‌های کارآفرینی اجتماعی)، حامیان و سازمان‌های رهیاری، به‌منظور بهبود معیشت اقشار خرد جامعه، در کنار یکدیگر نقش ایفا می‌کنند.

در این زیست بوم، راهبران اجتماعی، کانون‌های همیاری اجتماعی، هسته‌های کارآفرینی اجتماعی و حامیان به‌عنوان میدان‌داران اصلی محسوب می‏شوند:

  • «راهبران اجتماعی» کسانی هستند که دغدغه حل مسائل اجتماعی از طریق خود مردم را دارند و بانیان و پرچم‌دار شکل‌گیری کانون‌های همیاری اجتماعی هستند. این‌ها سعی می‌کنند که از ظرفیت مردم برای حل مسائل خودشان استفاده کنند.
  • «کانون‎های همیاری اجتماعی»، جمع‌هایی مردمی با دغدغه‌ها و ویژگی‌ها و همّ مشترکی است (مثل هم خانواده، هم محلی، هم طایفه‏، همشهری، هم مسجدی، همکار و…) که با محوریت و جلوداری راهبران اجتماعی گردهم می‌آیند و سعی بر این دارند که مبتنی بر ظرفیت‌های جمعی خود، مسائل را حل کنند و نیز اقداماتی جمعی برای بهبود کار و زندگی اعضای جامعه خود انجام می‌دهند.
  • «هسته‌های کارآفرینی اجتماعی»، جمع‌های عمدتاً خانواده‌محوری هستند که حول کاروکسب‌های خردوخانگی گردهم می‌آیند. این هسته‌ها در رونق اشتغال، تولید و بازار در این زیست‌بوم مردمی نقشی جدی دارند.
  • «حامیان»، اشخاص یا سازمان‌هایی هستند که در ابعاد مختلف از فعالیت‌های همراهان خانواده رسالت حمایت می‌کنند؛ مثل حمایت اعتباری (یعنی اعتبار مورد نیاز آنها برای اخذ وام را مهیا می‌کنند)؛ حمایت بازرگانی (یعنی در زنجیره ارزش هسته‌ها، سعی می‌کنند محصولات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیازشان را با قیمت مناسب‌تر به آنها بدهند یا محصولات این هسته‌ها را خریداری کنند)؛ حمایت فنی و علمی (مثلا ممکن است یک تکنولوژی خاصی که یک هسته برای بهبود محصولاتش نیاز دارد را در اختیارش قرار دهند)؛ یا حمایت فرهنگی باشد (یعنی سعی می‌کنند که فرهنگ قرض‌الحسنه ، فرهنگ همیاری اجتماعی و فرهنگ کارآفرینی اجتماعی را بین مردم ترویج کنند تا مردم، هر چه بیشتر با این الگو آشنا شوند و در این فضا، بیشتر فعالیت شود).

از طرفی، متناسب با نیازها و فعالیت‌های این میدان‌داران اصلی، شش سازمان غیردولتی و خصوصی وجود دارند که هر کدام تخصص ویژه‌ای داشته و مبتنی بر تخصصشان، سامانه‌هایی را در اختیار این اعضا قرار می‌دهند:

  • «بانک قرض الحسنه رسالت»، اولین بانک قرض‌الحسنه خصوصی کشور است که تأمین مالی قرض‌الحسنه شرعی، آسان و ارزان برای اقشار خرد جامعه را برعهده دارد.
  • «شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت»، به‌طور تخصصی در زمینه اعتبارسنجی اعضا فعالیت دارد
  • شرکت کارگزاری بیمه برخط رسالت با هدف تأمین نیازهای بیمه‌ای متعدد اعضای این زیست‌بوم (نظیر خودرو، درمان، عمر و حوادث، محصولات کسب و کارها و…) شکل گرفته است.
  • شرکت «فرداپ» با طراحی سامانه آنلاین «بازار اعضا»، بستر عرضه و تقاضای منصفانه و اعتمادساز را بین همراهان فراهم نموده است.
  • شرکت کارآفرینی شکوه ایثار جهت مدیریت حمل و نقل مرسولات سازمان‌های رهیاری (نظیر کارت بانکی، دسته چک و…) و محصولات تولیدی کسب و کارهای خرد و خانگی در این زیست‌بوم ایفای نقش می‌کند.
  • «دانشگاه توسعه اجتماعی رسالت»، مأموریت فرهنگ‌سازی، مهارت‌افزایی و مدیریت دانش را برعهده دارد.